Wielu z amatorów motoryzacji nie zna podstawowych zasad, jakie rządzą tą dziedziną nauki. Z tego powodu przedstawię tutaj absolutnie fundamentalną wiedzę, czyli zasadę działania silnika dwusuwowego.
Nie ma wielkiej różnicy między procesami, które zachodzą w nim, a w jego bardziej rozwiniętym, czterosuwowym kuzynie. Główna cecha, która różni te dwa modele jest prędkość, z jaką pracuje cały mechanizm. W przypadku opisywanego przez nas dwusuwowego silnika, wszystko zachodzi w czasie zaledwie dwóch suwów. To właśnie jest jego największa zaleta, która umożliwiła gwałtowny rozwój dziedziny techniki, jaką jest motoryzacja.
Podczas pierwszego suwu cylinder zostaje naładowany świeżym ładunkiem, po czym jest sprężany. Potem następuje praca, a spaliny są wypuszczane na zewnątrz. Ciekawostką jest, że jedno i drugie odbywa się niemalże równocześnie. Cały proces określa się powszechnie jako wymianę ładunku.
Zazwyczaj dwusuwowe silniki nie posiadają żadnych zaworów. Wymianą steruje tylko i wyłącznie tłok, który zasłania lub odsłania odpowiednie okna cylindra.